Driewieler
motor
Een driewieler motor lijkt op afstand op een combinatie van een normale motorfiets, een quad, een trike en een cabriolet. Het is een motorfiets met twee voorwielen en 1 achterwiel. Hierdoor krijgen ze snel een futuristisch uiterlijk. Ze lijken aan populariteit te winnen, wat ook blijkt aan het feit dat meet fabrikanten een driewieler motor aanbieden. Voorbeelden van hedendaagse modellen zijn de Yamaha Niken, de Kawasaki J Concept, de Piaggio MP3, de Peugeots Metropolisén en de Yamaha Tricities. Omdat de modellen meer ruimte hebben voor accu’s komen er binnenkort waarschijnlijk ook elektrisch aangedreven modellen op de markt.
Motorrijden met een A rijbewijs
De driewieler motor is een serieus voertuig. Neem nu de Yamaha Niken, uitgerust met een 847 3-cilinder motor met een vermogen van 115 pk. Het is dan ook niet voor niets verplicht dat er een A rijbewijs nodig is om deze voertuigen te mogen besturen. Bij driewieler motor met een maximum vermogen van 15 kW is een A1 rijbewijs verplicht. Is de driewieler krachtiger dan is een rijbewijs A nodig. Toh is er een uitzondering voor een bepaalde groep automobilisten. Iedereen met een autorijbewijs A, behaald voor 19 januari 2013, mogen legaal een driewieler motor besturen.
Doelgroep van driewieler motoren
Wat is de doelgroep van deze voertuigen. Die blijkt nogal divers te zijn. Sommige motorrijders kunnen om medische redenen geen motor met 2 wielen meer besturen, maar zijn wil in staat om met een driewieler motor te rijden. Sommige motorrijders voelen zich minder zeker op 2 wielen en voelen zich meer vertrouwd met 3 wielen. Zeker tijdens de natte herfst en koude winters voelt een motor met 3 wielen veiliger aan. Het is mogelijk om langer met een motor rond te rijden en zo het motorseizoen te verlengen. Anderen vallen op het opvallende uiterlijk en trendy karakter. Met een driewieler motor val je zeker op. Ze zijn geschikt voor zowel recreatie gebruik als het dagelijkse woon-werkverkeer.
Kleine beperkingen
De rijtechniek voor het rijden met een driewieler scooter is anders dan het rijden met 2 wielen. Zo is de maximale hellingshoek veel kleiner, waardoor het niet mogelijk is extra sportief de bochten aan te snijden. Ze zijn breder dan een normale motorfiets waardoor ze niet door een normale deur van bijvoorbeeld een schuur passen. Zijn omvang maakt het ook niet mogelijk om bij een stoplicht ‘voor te kruipen’.