Suzuki
motor
Suzuki is al decennialang een van de grootste spelers op het gebied van motorfietsen. Het merk produceert honderden verschillende modellen die wereldwijd door een netwerk van 1600 dealers worden verkocht.
Suzuki, ook bekend door zijn auto’s, bouwde in 1951 zijn eerste motorfiets. Onder de naam “Power free” was het een fiets met een hulpmotor met een cilinderinhoud van 36 cc. het bedrijf specialiseerde zich in eerste instantie op tweetaktmodellen om vanaf 1975 over te stappen op viertaktmotoren. In de jaren 80 kregen motoren uit de GSX serie de beschikking over 4 kleppen per cilinder.
Iconische modellen
De allereerste race replica is de Suzuki GSX-R750. Dit model is geschikt voor de openbare weg en heeft mede door het aluminium frame een gewicht van slechts 176 kilo. De Suzuki GSX1300R Hayabusa uit 1999 gaf zelfs onrust in de Tweede Kamer omdat deze motor een topsnelheid boven de 300 km/h wist te bereiken. Andere goed verkopende modellen zijn de T500, de Bandit, de Colleda TT en de Intruder chopper. Voor liefhebbers van pure snelheid is de GSX serie een begrip. Vooral de GSX R 750, de GSX R 1000 en de GSX R, F en SV zijn goedverkochte modellen.
Suzuki in de motorsport
Suzuki levert motorfietsen voor bijna alle klassen van motorsport. Met een tweetaktmachine haalt Ernst Degner in 1962 de eerste wereldtitel. een prestatie die is herhaald door Hugh Anderson en Hans Georg Anscheidt. Vanaf de jaren 70 tot begin 80 behaalde Barry Sheene, Marco Lucchinelli en Franco Uncini veel successen. Ook de Nederlanders Jack Middelburg, Boet van Dulmen en Wil Hartog bestuurde met een Suzuki racemotor diverse overwinningen. Eind jaren 80 behaalde Kevin Schwantz de wereldtitel met de RGV 500. De laatste wereldtitel stamt alweer uit 2000 en is behaald door Kenny Roberts jr. Suzuki is minder actief bij de Superbikes, maar het was Troy Corser die in 2005 de wereldtitel binnensleepte.